Elizabeth Arden
Elizabeth Ardens djupa intresse för naturlig skönhet och med vetenskapens hjälp, har gett oss den kultförklarade Eight hour cream med sina reparerande egenskaper, samt Green Tea-serien med sin härligt krämiga och återfuktande body cream. Dessa produktserier hittar du självfallet i NordicFeels sortiment.
I vår webbshop finns även ett brett utbud av Elizabeth Ardens vårdande natt- och dagkrämer, serum och ansiktsrengöring för olika hudtyper. Använd gärna vårt filtreringsalternativ för att hitta rätt produkt för just dig. Du hittar även dofter, body lotions, solskyddsprodukter och deras hållbara och lättapplicerade makeup, som finns i en mängd härliga färger och nyanser. De kommer i de vackraste guldaskar som är en ren fröjd och lyx att ha i handväskan
Elizabeth Arden
År 1910 slog Elizabeth Arden upp dörrarna till sitt första spa, Red Door Salon, på anrika Fifth Avenue i New York, USA. Hon var en kvinnlig pionjär för sin tid, både inom skönhetsindustrin och som entreprenör. Elizabeth Arden var bland de första att kombinera vetenskapliga innovationer med naturliga råvaror för att få fram de bästa vårdande egenskaperna i sina produkter. Hennes strävan var att hjälpa kvinnor till en frisk och fräsch hy och skänka dem ett lyxigt välbehag för både kropp och sinne.
Att kvinnor ska känna sig starka, ta hand om sig själva och må bra var viktigt för Elizabeth Arden. Hennes synsätt omfattade både det yttre och det inre välbefinnandet. Hon uppmanade kvinnor att vara noga med att återfukta huden, att undvika solens skadliga inverkan och rekommenderade alla att utföra yoga dagligen för att skapa lugn och balans.
En av företagets mest populära och framgångsrika dofter genom tiderna, Red Door har fått sitt namn efter de berömda salongerna med sina karakteristiska röda dörrar. Elizabeth Arden var mycket engagerad i kvinnors rättigheter. Vid ett tillfälle marscherade hon tillsammans med 15 000 kvinnor, som alla bar rött läppstift, genom Fifth Avenues gata för att uppmärksamma kvinnorättsfrågorna. Hela tåget passerade hennes röda dörr till Red Door Salon. Denna röda dörr har blivit en symbol för företaget och du ser den idag i företagets logotyp och på flera av Elizabeth Ardens förpackningar. År 1946 blev Elizabeth Arden den första kvinnan att pryda omslaget till Time Magazine.
Intresset för vetenskapligt baserad skönhetsvård och kosmetik fick den unga Elizabeth Arden när hon jobbade som bokhållare för E.R. Squibb Pharmaceuticals Company, idag Bristol-Myers Squibb, ett av världens största globala läkemedelsföretag. Fascinerat tillbringade hon timmar i deras laboratorium och lärde sig mycket om hudvård. Hon åkte till Paris för att lära sig de senaste trenderna och teknikerna inom skönhetsvård. Elizabeth Arden introducerade även ett nytt begrepp, ”makeover”, i sina salonger och var den första inom skönhetsindustrin som tog fram foundations som skulle matcha en persons hudton.
Elizabeth Ardens entreprenörskap, engagemang i kvinnorättsfrågor och hennes syn på skönhet och välbefinnande känns lika relevant idag som för hundra år sedan. Den höga kvaliteten, de vårdande egenskaperna och fräschören är ett signum för Elizabeth Ardens produkter och har bidragit till varumärkets framgångar i snart ett sekel. Vi på NordicFeel hoppas att du kommer att upptäcka många nya favoriter bland Elizabeth Ardens tidlösa utbud, och vi är övertygade om att både du och din hy kommer ha glädje av dem under lång tid framöver.